Przejdź do treści
Wielkość czcionki: Kontrast:
  • Aktualności
  • Okładki
  • Teledyski
  • Koncerty
  • Podcasty
  • O projekcie
  • Kontakt
Wybierz kategorię wyszukiwania klawiszami strzałek, przejdź do pozostałych filtrów tabem:

Okładki

Okładka płyty Pearl Jam No code to plansza ze 144, ułożonymi w regularną siatkę zdjęciami wykonanymi Polaroidem. W wersji kompaktowej na przodzie obwoluty mieści się 36 fotografii, ale okładkę można rozłożyć w ten sposób, by od razu widzieć wszystkie zdjęcia. Są bardzo różne, wielowątkowe, za każdym razem przedstawiają zaledwie fragment jakiejś większej całości. Gdy jednak patrzy się na okładkę z pewnego oddalenia i bez skupiania uwagi na szczegółach, może zarysować się przed nami wizerunek oka w trójkącie.

Pearl Jam

 „No code” sporo zamieszała wśród fanów grunge. Wszyscy na nią czekali, zastanawiali się, jak będzie brzmiała kolejna studyjna odsłona artystycznych poszukiwań jednej z potęg tego gatunku muzyki. A gdy płyta już się pojawiła, wielu uznało, że Pearl Jam chyba coś przekombinował, że poszedł zbyt daleko, że tak mało na tym wydawnictwie czystego grunge. Dla tych jednak, którzy od razu wsłuchali się bardziej, a może z większą otwartością, było jasne, że chłopaki z Seattle rozwijają się muzycznie, że nie zamierzają skostnieć w dotychczasowym rytuale, że być może czują lekkie przemijanie pierwszego, grunge’owego buntu. Płyta jest różnorodna, przepiękna, dojrzała, dziś jest powszechnie uznana za jedno z najważniejszych wydawnictw Pearl Jam.

Autorzy: Roberto i Karola Więckowscy


Przejdź do:1996 | Przejdź do:grunge | Przejdź do:Pearl Jam |
Okładka płyty zespołu Dżem.. Po prawej stronie widnieje pierwsze z graficznych odwzorowań głowy Riedla. Grafika jest biała, wyraźnie są zarysowane prosty nos i zamknięte usta. Można też dostrzec ślady zarostu sugerujące brodę i wąsy. Głowa jest narysowana prosto, w zgodzie ze zdjęciem z „The Singles”. Zza białej grafiki wyłania się druga, kolorowa głowa.

Dżem

Do równej, pierwszej rocznicy śmierci Ryśka Riedla brakowało 1 dnia, gdy w katowickim Spodku odbył się niezwykły koncert. 29 lipca 1995 roku na jednej scenie, na zaproszenie Dżemu, spotkało się dwanaścioro znakomitych polskich wokalistów. Zadanie mieli jedno – zaśpiewać, zinterpretować po swojemu, piosenki nieżyjącego lidera Dżemu. Wyszło genialnie, a trzypłytowe wydawnictwo dokumentujące to wydarzenie pojawiło się na rynku już kilka miesięcy później, w grudniu tego samego roku. I od razu stało się bestsellerem.

Autorzy: Karola i Robeto Więckowscy


Przejdź do:polska muzyka |

Breakout

Tak się w Polsce wtedy nie grało. Nad Wisłą królował niepodzielnie bigbeat czerpiący z The Beatles i odwołujący się do korzeni muzyki ludowej. „Na drugim brzegu tęczy” przyniosła odmianę, dała świeżość, podjęła próbę zaszczepienia rockowo-bluesowych dźwięków czerpiących z Erica Claptona, Jimmiego Hendrixa czy King Crimson. I udało się. Debiutancka płyta rzeszowskiej kapeli okazała się strzałem w dziesiątkę, a takie piosenki jak „Gdybyś kochał, hej” i „Poszła bym za Tobą” nuciła cała Polska.

Autorzy; Roberto i Karola Więckowscy


Przejdź do:1969 | Przejdź do:Mira Kubasińka | Przejdź do:polska muzyka | Przejdź do:Tadeusz Nalepa |
W centrum okładki siedzą Kasia i Jacek. Ona na krześle po lewej stronie, on po prawej, na niskiej ławie. Siedzą w niewielkiej odległości od siebie, przodem do widza. Oboje są poważni, Kasia patrzy nawet nieco surowym spojrzeniem. Oboje ciemnowłosi, Kasi włosy spływają na ramiona, Jacek ma włosy krótkie, a kędzierzawą, okazałą grzywkę zaczesaną na bok.

Kwiat Jabłoni

Druga studyjna płyta Kwiatu Jabłoni ukazała się w czasie pandemii. Zapewne dlatego tytuł albumu często czytano jako refleksję nurtującą wtedy bardzo wielu: świat jest kruchy, człowiek jest kruchy i przecież mogłoby nie być nic. Pojawiła się świadomość tego, jak bardzo warto doceniać małe rzeczy, piękno, obecność drugiego człowieka. Co ciekawe, tekst tytułowej piosenki powstał na długo przed pandemią, jak mówił w wywiadach autor tekstu, Jacek Sienkiewicz.

Autorka: Emilia Piegat


Przejdź do:2021 | Przejdź do:polska muzyka |
  • Przejdź do poprzedniej strony← Poprzednie
  • Przejdź do strony numer: 1
  • …
  • Przejdź do strony numer: 3
  • Przejdź do strony numer: 4
  • Przejdź do strony numer: 5
  • Przejdź do strony numer: 6
  • Przejdź do strony numer: 7
  • Przejdź do strony numer: 8
  • Przejdź do strony numer: 9
  • …
  • Przejdź do strony numer: 41
  • Przejdź do następnej stronyNastępne →

Fundacja kultury bez barier

Adres do korespondencji

ul. Batalionów Chłopskich 76/70
01-308 Warszawa


– Przejdź do strony Rock AD Roll na Facebooku. Otwiera się w nowym oknie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie publiczne sfinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego



Mazowsze serce polski
  • Mapa Strony
  • Polityka prywatności
  • RODO
  • Deklaracja dostępności

© 2025 Fundacja Kultury bez Barier. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.