Okładka do albumu: The Rolling Stones – Sticky fingers

The Rolling Stones – Sticky fingers

Wykonawca: The Rolling Stones
Okładka: Sticky fingers

Opis okładki

W 1971 roku zespół The Rolling Stones zwrócił się do jednego z najsłynniejszych artystów Stanów Zjednoczonych Ameryki, Andyego Warhola. Muzycy prosili o zaprojektowanie okładki do ich najnowszego albumu “Sticky Fingers”, mieli jednak dwie sugestie. Wybrzmiały one w liście Micka Jaggera. Po pierwsze chodziło o to, aby okładka została wykonana jak najprościej. Jagger tłumaczył, że jest już nauczony doświadczeniem i wie, że zawsze coś się pochrzani, a to wyjdzie krzywo, a to coś źle wydrukują, mówiąc krótko niech nie będzie żadnych komplikacji w tym projekcie.

Po drugie podkreślał, żeby koszt projektu nie był wysoki, bo choć artysta, Andy Warhol wielki, to jednak Mick nie chciałby, aby koszty osiągnęły kosmiczny poziom.

Andy Warhol wziął się do dzieła i stworzył jedną z najsłynniejszych, najbardziej skomplikowanych i chyba najdroższych okładek na świecie. Jego pomysł jest wykorzystywany nawet we współczesnej wersji płyty CD, co, uwierzcie mi, łatwym nie było i wciąż nie jest.

Teraz przejdźmy do dzieła.

Wyobraźcie sobie obraz, naciągniętych na człowieka, jeansów na wysokości od pasa, w dół. Artysta sfotografował taki obrazek. Z przodu mamy wyraźne, w czerniach i szarościach, jeansy z kieszeniami, ze szlufkami w które włożony jest pas. Na tym wszystkim dwa stemple w kolorze czerwonym odbite tak, jak to w stemplach bywa, nie do końca wyraźnie. Na jednym, umieszczonym wyżej, napis The Rolling Stones, na drugim stemplu “Sticky Fingers”. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie rozporek, otóż w jego miejscu jest suwak, prawdziwy, metalowy suwak. Kiedy go rozsuniemy i rozchylimy lekko okładkę, pojawia się kawałek owłosionego brzucha, następnie białe męskie slipy i dalsza część, także owłosionych nóg. Na slipach jest stempel „Andy Warhol” i mały napis „this photograph may not be etc…”

Kiedy odwrócimy okładkę, pojawiają się pełne pośladki w jeansach i z dwoma kieszeniami, pasem. Tu już się nic nie otwiera, tu jest tylko druk, za to w prawym dolnym rogu przy spodniach jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów w historii muzyki rockowej, czyli znany fanom The Rolling Stones ich znaczek firmowy. Pękate, czerwone usta, dwie nabrzmiałe wargi, z których wystaje, połyskujący, ogromny, czerwony jęzor.

W środku płyty, jako wkładka znajduje się czarno-białe zdjęcie zespołu na tle starej zaniedbanej ściany. Oddaje znakomicie charakter muzyki, którą stworzyli na tę bestsellerową płytę.

Nawet labele, wlepki na winylach, są w całości w klimacie dzieła, które stworzył Andy Warhol. Nie tracą najmniejszego szczegółu z zamówienia dla The Rolling Stones.

Jurek Owsiak, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, POL’AND’ROCK

Lista utworów

  1. Brown sugar – 3:50
  2. Sway – 3:52
  3. Wild horses – 5:44
  4. Can’t you hear me knocking – 7:15
  5. You gotta move – 2:34
  6. Bitch – 3:37
  7. I got the blues – 3:54
  8. Sister morphine – 5:34
  9. Dead flowers – 4:05
  10. Moonlight mile – 5:56