Pink Floyd
Wish You Were Here
1975 rok
Fotografia o kształcie pionowego prostokąta umieszczona jest na środku okładki. Otacza ją białe tło.
Zdjęcie wykonano pomiędzy halami studia filmowego Warner Bros w Burbank, w Kalifornii.
Dwa rzędy budynków o jasnych ścianach biegną po obu stronach asfaltowej uliczki. Ponieważ nie są to domy mieszkalne, a budynki techniczne, mają mało okien. Wysokie, gładkie ściany zwieńczone półokrągłymi dachami, jednolity czarny asfalt uliczki i błękitne, bezchmurne niebo tworzą jasne, niemal minimalistyczne tło. Fotograf ustawiony jest na środku uliczki, więc kompozycja jest symetryczna, co sprawia, że zdjęcie wydaje się jeszcze bardziej statyczne i harmonijne.
Na pierwszym planie widoczna jest kratka studzienki kanalizacyjnej zamontowana w asfalcie. Za nią, w pewnym oddaleniu od fotografa, stoją dwaj mężczyźni. Obaj ubrani są w typowe stroje biurowe – szare garnitury, ciemne buty i jasne koszule. Stoją naprzeciw siebie, bokiem do fotografa, podają sobie ręce.
Mężczyzna stojący z prawej płonie. Pomarańczowe języki ognia pojawiają się na jego włosach, plecach, ramieniu i na nogach. Aby można było osiągnąć taki efekt, do zdjęcia pozowali zawodowi kaskaderzy w specjalnych ognioodpornych kostiumach i odpowiednio przygotowanych perukach.
Elementem zaburzającym spokój sceny są przede wszystkim płomienie na ciele jednego z mężczyzn. Jednak na zdjęciu znajduje się inny, niepozorny szczegół, który może budzić zdziwienie. Prostokąt fotografii nie jest idealny. Na prawej krawędzi, w górnej części zdjęcia, jest niewielkie wybrzuszenie, jakby fotografia lekko wychodziła poza właściwy kadr. Dodatkowo brzeg tego wybrzuszenia nie jest gładką, równą kreską jak pozostałe krawędzie, a jest lekko brązowy, jakby był nadpalony. Normalnie na nadpalonej fotografii powinien być widoczny ubytek zdjęcia. Tu można odnieść wrażenie, jakby ogień zadziałał inaczej niż zwykle i jakby zdjęcie, w miejscu, w którym je podpalono – urosło. Jakby ogień miejscowo powiększył fotografię, zamiast zniszczyć jej fragment.
Projekt tej okładki to dzieło brytyjskiej grupy graficznej Hipgnosis, która działała w latach siedemdziesiątych i na początku lat osiemdziesiątych, początkowo jako duet, później jako zespół trzyosobowy. Hipgnosis zaprojektowała dziesiątki okładek płyt, miedzy innymi dla takich zespołów jak Black Sabbath, Led Zeppelin czy Genesis.
Autorka: Pola Zygmunt
Lista utworów:
- Shine On You Crazy Diamond (Part 1-5)
- Welcome to the Machine
- Have a Cigar
- Wish You Were Here
- Shine On You Crazy Diamond (Part 6-9)
.