Okładka do albumu: Led Zeppelin – IV

Led Zeppelin – IV

Wykonawca: Led Zeppelin
Okładka: IV

Opis okładki

Ta okładka to wizualna zagadka, nie ma na niej ani nazwy zespołu ani tytułu płyty. Niczego, co pozwoliłoby niezorientowanym zdobyć od razu garść niezbędnych informacji. Fanom tłumaczenia nie są niezbędne, wiedzą, że tak miało być, że ten kamuflaż to decyzja gitarzysty Zeppelinów Jimmiego Page’a, który zareagował w ten sposób na niezbyt przychylne przyjęcie poprzedniego albumu grupy.

Okładka przedstawia niszczejącą ścianę domu, z której odchodzi położona tam wcześniej farba lub naklejona tapeta. Co dokładnie, nie wiadomo, bo zdjęcie jest tu niezbyt ostre. Farba albo tapeta jest jasna i ozdobiona od czasu do czasu rysunkami liści lub kwiatów. Na podniszczonej ścianie wisi obraz, zajmuje niemal połowę okładki, a jego bohaterem jest starszy, mocno przygarbiony mężczyzna. Idzie wspierając się na kiju i niesie na plecach ogromną wiązkę chrustu, tak dużą, że gdyby postawił obok siebie, byłaby prawdopodobnie wyższa od niego samego. Mężczyzna ma na głowie kapelusz, twarz okala mu gęsta i dosyć długa broda, a ubrany jest w ciemne, brązowe spodnie i marynarkę, kapotę. Dzieło jest oprawione w drewniane, pokryte ornamentem ramy. Obraz został kupiony wcześniej przez wokalistę Roberta Planta w sklepie z antykami i to on podrzucił pomysł, by wykorzystać ten malunek na obwolucie.

Nic więcej na okładce się nie dzieje, ale do dziś wywołuje ona komentarze, napędza domysły. Wszystko przez 4 znaki graficzne umieszczone wewnątrz obwoluty. Mogą kojarzyć się z symbolami, z runami. Każdy symbol został zaproponowany przez jednego muzyka Led Zeppelin. Lider i gitarzysta Jimmi Page wybrał dla siebie zestawienie liter z o S O. Na okładce widnieją jedna obok drugiej, ale Page upiera się, że nie należy ich czytać jako jednego słowa. Basista John Paul Jones opowiedział siebie poprzez triquetrę, znak związany z chrześcijaństwem, a oznaczający Trójcę Świętą. Wygląda jak koło, w które wpisano trzy przecinające się, połączone środkami rogale. Wierzchołki rogali wychodzą nieznacznie poza zewnętrzny okrąg. Dla perkusisty Johna Bonhama najważniejsza okazała się wówczas triada oznaczająca ojca, matkę i dziecko. To też nawiązanie do chrześcijaństwa, a znak to trzy, fragmentami zachodzące na siebie koła – dwa obok siebie na dole i jedno na górze. i jeszcze czwarty znak, zaprojektowany własnoręcznie przez wokalistę Roberta Planta. Przedstawia okrąg, w którego wnętrze zostało wpisane ptasie pióro. Wszystkie znaki są w tym samym, jasnym, kojarzącym się z przybrudzoną bielą kolorze.

Okładka została spopularyzowana nie tylko dlatego, że do dziś, od chwili wydania albumu w listopadzie 1971 roku, sprzedano ponad 37 milionów tej płyty. Także dlatego, że znalazła się ona na znaczku wydanym w 2010 roku przez brytyjską pocztę w ramach cyklu “Classic Album Cover”. a pochodzący z tej płyty „Stairway to heaven” jest powszechnie uważany za jeden z najważniejszych utworów w historii rocka.

Autorzy: Roberto Więckowski, FkbB
Karolina Więckowska

Lista utworów

  1. Black Dog – 4:54
  2. Rock and Roll – 3:40
  3. The Battle of Evermore – 5:51
  4. Stairway to Heaven – 8:00
  5. Misty Mountain Hop – 4:38
  6. Four Sticks – 4:44
  7. Going to California – 3:31
  8. When the Levee Breaks – 7:07

Posłuchaj albumu

Led Zeppelin – IV – Posłuchaj w serwisie YouTube. Otwiera się w nowym oknie.